Wednesday, December 4, 2013

re: telekung paddle pop

ok. sebab menimbulkan banyak permasalahan,
biar aku tukar situasi.
harapannya--
nampaklah point aku, ya?

1)
masa aku sekolah asrama,
ada 3 orang kawan perempuan aku yang solat menggunakan telekung dengan kain pelikat. atas warna putih, bawah corak kain pelikat.

warna coklat dan hijau
warna biru dan purple
warna hitam dan kelabu

aku ingat. sebab aku selalu pinjam.
buat main jadi ninja.

selama 5 tahun di asrama--
tak pernah timbul isu telekung mereka mengganggu solat kami.
aku kena cepuk pasal main ninja ada lah.

2)
setakat aku hidup di malaysia, tak pernah lagi walau sekali yang aku tidak nampak para lelaki solat hanya dengan warna putih.

terutama ketika solat jumaat dan solat raya.

abah aku sendiri--
pakaiannya custom made,
berwarna-warni.

aku tak pernah lagi dengar mana2 laki2 di malaysia yang pertikaikan warna baju melayu sesama mereka.

mungkin--
orang laki2 tak pernah peduli material sebegini..?
mungkin--
cuma orang perempuan yang terlalu banyak runsingnya..?

entah.

maafkanlah aku yang masih jauh dari sempurna ini.
sekali lagi,
aku bukan ahli igama.
aku bercakap dari hati yang sama2 sayang sama kita semua manusia.

tidak ada benda yang terjadi tanpa ketentuan tuhan,
tanpa izin dia.
maka mungkin ada sebab kenapa diluluskan setiap kejadian--
baik yang elok2 dan cantik2--
juga segala permasalahan dan perselisihan.

termasuklah kisah lembu betina tadi.
termasuklah kisah sahabat hendak membunuh lelaki dhab tadi.

aku pun masih merangkak.
aurat pun merapu.
bahasa pun merapik.

kita sama2.
bertatih ini boleh jadi sunyi bila tak ada yang sudi menyambut kalau tersembam muka.


sama2 kita bersama2.

No comments: