Saturday, April 14, 2012

dosa pahala yang mungkin sama tara

termenung aku tatkala terpandang pada cover page seorang kawan yang meletakkan kata2 seorang ilmuwan di ruangnya. begitu indah, terlalu halus, teramat terus tepat ke hati.

mengkesima aku seraya memaksa aku yang rela mencari2 siapa saudagar bahasa yang sangat membuai ini.
ia pedih namun nyaman dalam satu masa.
ia kasar tapi memujuk berserentak dengannya.
ia benar.
ia jujur.

ia telah berbisik dalam tengkingnya pada telinga aku.

perhaps a sin that humbles you--
is better--
than a good deed that makes you arrogant.

sheikh hamza yusuf.

berkemungkinan suatu dosa yang merendahkan dongakmu--
adalah lebih elok--
dari suatu pahala yang membikinmu dongak kerananya.

hebat.
aku puji pada manusia2 hebat yang terlindung dari maharaja2 dosa. terselamat dari setiap ajakan dan godaan tentera2 iblis yang licik dengan strateginya.
aku hormat pada kalian.

semoga sampai putus nyawamu tetap terlindungkan.

dan pada kita2 pendosa.
benar kita merasa dengan dosa itu bertambah kita menyedari rugi kita.
dan hanya orang rugi mengerti harga sesebuah suatu itu.

persoalannya;
apakah kita benar2 mencari cara mencucinya.
dan soalan lebih besar;
apakah kita dipersempat untuk itu semua--

atau kita cuma menunggu untuk diseret ke neraka...?

1 comment:

Anonymous said...

ikut resmi padi...
makin byk makin tnduk..
ak stuju.
makin byk dosa makin tnduk pdNya..
makin byk pahala pn ttp tnduk pd yg Esa..


-akupunmanusia-