Wednesday, December 3, 2008

ini tidak relevan. jujur ni.

ini memang entri tidak relevan. banyak dialog. menjengkelkan.
tapi aku hendak juga tuliskan semua ini, untuk aku ingatkan diri betapa susahnya menjadi tri. untuk memberitahu diri aku di masa akan datang, betapa gagahnya tri melayan kerenah aku.

hari ini entri tak panjang.
sebabnya paling mudah:
aku merembeskan telur2 yang tidak mahu bersenyawa.
erti kata lain, datang bulan.

(maaf kalau ini terlalu terang dan tidak berapa sopan dari segi lughah nya)

mungkin aku tidak seperti kalian yang sangat kool dan hebat mengawal emosi ketika kekejaman itu terjadi, tapi dengan senggugut tahap membunuh dan keterpaksaan dicucuk punggung setiap kali, menjadikan aku homo sapien yang super sensitif.

seperti biasa,
mangsanya adalah tri.

subjek: perkataan 'cantik' dari bibir suami.
latar belakang: kedai makan jabina, putra nilai.

situasi: 20 minit kesenyapan tahap langsung tidak ada cengkerik.

perhatian,
situasi mungkin / pasti / agaknya akan ada kaitan dengan kamu. maka sila gantikan perkataan 'tri' dengan nama kekasih / suami / pasangan kamu.

plot bermula dengan gelak-ketawa seperti tidak ada apa2.
sang isteri terpandang seorang wanita yang agak cantik dan menggiurkan meski pun dia sedang mengelek anaknya, yang juga cantik dan pasti menggiurkan satu hari nanti.

aku: kalau saya dah tua, saya serabai tak?
tri: tak.
aku: saya takut. kalau saya mellow down, saya dah tak cantik.
tri: jadi?
aku: (terus serabut) awak pernah dengar isteri kedua lagi buruk? biasanya lagi cantik. lagi hot. lagi meriah.
tri: awak tak faham la.
aku: tak faham apa?
tri: cantik bagi awak dan cantik bagi saya lain.

*tidak fasal2 suasana terus tegang*

aku: dulu setiap lima belas minit, awak mesti tengok muka saya, senyum, lepas tu awak cakap saya paling cantik dalam dunia.
tri: awak kira? (dia dah mula sarkastik. amaran: bahaya)
aku: lepas kahwin, awak suka saya tidak bersiap2. saya ikut. sbb sy nak awak suka. sbb sy nak awak sayang. tapi... (sudah mula hendak menangis)
tri: (dah makin diam. dah mula pandang tv) aduh...

*mata aku dah bergenang, otak fikir yang merapu2, nak pindah pergi kl, nak tukar nama, nak cari kerja lain, nak menghilangkan diri*

(alasan: sebab suami tak sayang)

aku: saya dah tak cantik, ye wak...
tri: (suara dah mula ketat) kalau yang hari2 saya panggil awak si comel tiap2 pagi tu? comel tu bukan cantik ke?

*diam. fikir balik. dem*

tri: yang saya selalu cubit2 sambil ketap bibir saya tu, tanda saya geram. sebab awak cantiklah. kalau awak pandang, yang saya senyum seorang, katakan "takde pape". sebab awak cantiklah. argh!
aku: (senyum) ha ah ek. (toleh pada tri) haaaa.... saya dah ok.

*tri senyap. layan tv*

aku: lain kali cakap la... (menyondol kepala di bahu)
tri: kalau cakap hari2, nanti awak penat dengarkan.
aku: tapi saya suka... (masih tersengih2 hendak perhatian)
tri: awak kena dengar dengan badan. bukan dengan telinga. awak ni teruk betul.

selebihnya adalah sessi aku memujuk tri pulak.
haha.

satu penyataan universal.
MEN ARE BORN WITH HUMONGOUS EGO.
atau: lelaki dilahirkan dengan ego sebesar langit.

betul. semua orang maklum.
aku dapat dengar hampir semua perempuan bersorak.

tapi berapa ramai kaum hawa sudi mengaku:
WOMEN ARE SWORN SELF-CENTERED BITCHES.
iaitu: wanita sememangnya sentiasa 'saya' 'saya' 'saya'.

info penambahan:
selepas hampir 10 minit tidak berjaya memujuk tri, aku pulak merajuk.
dan tak perlu disoalkan lagi, aku dapat aiskrim.
huahuahuahuahuahuahuahuahuahaaaa.

mengada2 itu memang saya.
oyeh.

indahnya ada suami.

51 comments:

Anonymous said...

aka & abg mmg sengal.
harharhar.
suka.suka.suka.
:D

Sarah said...

besnya entri nie.
i smile like a sunshine.
hahahahahahahahahhahaa...
:p


sronok eh kawen kak fynn?
heheehehe.. (soalan yg xpasti sesuai ataupun x,ditanyakan oleh gadis berusia 19 tahun ini)
:p

moga cepat2 dikurniakan fynn dan tri versi junior yah??
sy slalu mendoakan.
:)

bulan. said...

WOMEN ARE SWORN SELF-CENTERED BITCHES.

setuju.it's part of the whole package.
ssh bg seorg pompuan memuji pompuan yg laen.

Syhra Sepeai said...

aww comel j kamu dua ni :)

ANGEL said...

Both of u amat serasi..walaupun sy x pernah jumpa ngan fynn lagi tp sy tau fynn sorang isteri yg baik.. & tri suami yg penyayang..Semoga ikatan perkahwinan fynn & tri sampai ke akhir hayat ..bahagia selamanya..amin!

~angellara~

ANGEL said...

Both of u amat serasi..walaupun sy x pernah jumpa ngan fynn lagi tp sy tau fynn sorang isteri yg baik.. & tri suami yg penyayang..Semoga ikatan perkahwinan fynn & tri sampai ke akhir hayat ..bahagia selamanya..amin!

~angellara~

Anonymous said...

gila comel.
sepanjang baca entri tak relevan atau entri apa kes atau entri ntah hapa hapa ntah lah kak fynn ni, saya hanya tersenyum dan teringat si lelaki yang egonya tinggi melangit tapi tetap saya sayang.
ehe. ;P

Anonymous said...

"men are from mars, women from venus.."

kalau rajin baca la buku tu..mungkin buat kita faham kita dan mereka..

tp x ingat written by whom..sorry!!

:)

Farah Rosni said...

haish, ni nkkawen ni.
*dlm mood gatal lepas baca entry kak fynn*

Rhona Rozlan said...

sweet! tengah datang bulan juga dan setiap bulan mesti ada selisih faham dengan the bf. walaupun benda yang tidak relevan gila.

nak buat macam mana kan. kalau boleh diremote controlkan, lain cerita.

hatifragile said...

aa..
suami..
aa...
nakk!!!
haha

aina syaqilah said...

sweet saja
=DD

ainfazrin said...

hahaha.

saya ada tulis entry pasal 'saya,saya,saya' ni gak beberapa hari lepas.

tapi ada gak guys yang saya jumpa ada sifat macam tu kak..lemas gak le kadang2.hehe.

nway, Tuhan kan pasangkan kita dengan orang yang sesuai utk kite. tri tau cmne nak handle kak fynn kan,be it masa pms or tak. sbb tu he is now ur hubby ;)

hai. indahnya disayangi.

oh. semalam kak fynn dan tri datang dalam mimpi saya. sungguh. ;)

farha ni said...

ala. semua org cantik, cantik in differents ways.

*saya gemuk tapi mak cakap saya cantik.

hatrikirana said...

fynn tetap comel... percayalah... fahami kata badan... that's so true...!

sarahmeay.snm said...

kak fynn sangat comel!

nana said...

nk suami jgk.
ngahaha.lmbt lg.

Anonymous said...

haha..sangat menarik entri yang ini..

apa yang kak fynn katakan itu sememangnya benar..

nyonya! said...

haha , sifat semula jadi laa katakan . Membara saya sudah kurg pabila mmbaca kisah ini , kelakar sekali , semoga kalian bermesraan selalu . amin .
:)

Kiubrubik said...

wahwah, bila aku nak kawen ni.

cis....

Zaini said...

jabina nilai?manatu.dekat ngan pelangi petang?sireh pinang?

Zaini said...

jabina?manatu.dekat dengan uia?pelangi petang?

fa-rho-ha-alif-nun said...

haha.

"saya cantik tak?" -kakak sy.

"tak" - saya

"hahahaah"- abang ipar.

Anonymous said...

hi fynn.. huhu. ADA setuju.non verbal communication. perempuan selalu terlepas pandang. walaupun kadang2 bila perempuan cantik lalu,dan si lelaki kita tak heran pun kat pempuan tu bermakna kita yang cantik dimata dia. :)

Tini Rahim said...

kak fynn.

period pain yang maha membunuh setiap bulan tu bahaya sangat tau. i used to suffer major pain bila period dulu. sampai muntah and pengsan, and kena cucuk gak each time period. later g scan, rupanya i ada endomitriosis. lepas operate and buang endo tu baru ok.

better pi check kak fynn.

Anonymous said...

hahahahaha...dapat aiskrim perisa apa?

indah sungguh hidup kamu kak fynn..
aku cemburu

the loco's said...

yash..
indahnya kalo ada wife mcam sis..
lagi indah idup..

Anonymous said...

haha.. kak fynn kak fynn..

Ayyman Rahim said...

That is very cute. Lelaki mana yang takda ego? Habaq mai.

stardust said...

tri sounds so matured..
n both statesments mmg betul..

Beautiful Disaster said...

comel.

btol. org yg da kawin lbh2 time menstruasi msti nk bgadoh ttg bende2 kecit & bodoh.

sib baik tri memahami.

hehehe..

chik star said...

Mornik k.fynn.
:)

Alor,
manjenyeeee.
tak sabar nak ade suami juge.
hihi

Aishah Rahim said...

sweet la kak fynn...

memang pompuan kadang2 terlalu nak kan perhatian...
benci dengan sikap sendiri..

:)

hikayat aku dan mereka said...

manjanya... cool betul la.. =)

Luna Abdullah said...

seperti aku jugak :D

Hally said...

mmg best ada suami..

hally dah mengerti..

:)

iYda Juhar said...

iiiiiiiiiiii..

korang berdua ni kan memang mempengaruhi aku betol lah.
haihhh.

so,aku pon nak kawen gak la.
amin.

ahakkkkkksss.
(;

Izzah said...

ala sweet hyperbola=)
nak kawin.

Unknown said...

hahahah askrem.... bapak kiut kafynn aduh.

Fi Khay said...

u r one of the bloggers yang inspire me to start blogging. rajin2 visitlah my blog :)

Amira Zafirah said...

gheee. dua2 lah ngadeee. haha
;D

Anonymous said...

salam..

membaca n3 kak fyn membuatkn sy bertuah sudah berkawin..
kalu x mesti sy naek gatal carik lelaki nk kwin..
coz i agree ngan ayat "indahnya ada suami"
hehehe...
sy berdoa selalu agar kakfyn n hubi akk dikurniakan ank2 yg soleh n comel..

Cik Fathiyah said...

aaaaaaaaaaaaa. comelnyaaaaaa kak fynn majuk2. hihih. cuteness!!

eza erneza said...

fynn..

baca buku men are from marks, women are from venus..

best..

gd luck

mollyjinxed said...

ahahhaha.. such a lovely marriage life

wat u say is true though some of us egoisticly wont admit it!

kitschkid said...

kalau rafique memang i dah kena tumbuk. hahaha. bestnya tri!

LittLe PeLaNgi said...

auw...yela. i want to get married soon too but...erm..

sukenye bc entry nie..

i want my bf read this so he know how amazing marriage is...

sukeeenyeeeeeeeeeeeeeeee.........................

Monalisa said...

indah.. :)

.. said...

n a woman wil always want to hear i luv u.itu satu men wil nvr get. knape perlu cakap ari2?tanya nyer. its just a women thing.we know; we just wana hear it from you. bukan kah lps je dgr pengakuan syg tu all the negative thoughts tros poof!!

sy saik0 stiap hari; dan dier sabar setiap hari.pelik tapi benar.

Anonymous said...

sweet...---hanye bile yg buat kat kedai ialah org yg dh kawen...khahaha

semoge kamu dikurnia chy mate secpt cept2 mungkin...

eh..aku nk share..aku bace dlm buku..

jika belom di kurnia chaya mata walau dh lame kawen,atau mungkin lmbt dpt anak...ketahui la tuhan itu sedang tunggu kamu matang atau cukop elok untuk terima amanah die yg besar itu...sabar dan terus berdoa ye!usaha itu juga penting hahaha

cik nurulain said...

kak fynn....saya rasa saya da jatuh cinta dengan akak la....tulisan dan kisah2 akak...