Wednesday, December 5, 2007

tentang pok arm dan fatin menyelesaikan masalah mereka

aku bangkit jam 645 pagi. baju baru yang aku pesan moksu jahitkan sudah aku terima melalui along yang pulang ke kampung. cantik2 belaka. rasa semangat sedikit mahu bekerja.

siapa tak suka benda baru.

sampai U aku tanda kehadiran, dan terus ke bilik. kosong. tiada apa. komputer riba akan aku terima dalam minggu depan. sekali dengan sambungan internet. makin la rajin aku mengular. haha. bak kata bekas pensyarah aku yang kini ko-ordinator kelas2 syarahan aku, "fynn sangat tech savvy". dia tak tahu aku kreatif memanipulasi teknologi menjadi perkara lagha atau sia2.

kelakar. teringat aku upah beliau sebanya rm200 semata2 aku membantu mengajar seluruh kelas hal2 blogging dan websites. bukanlah hebat mana aku ini pun, tapi hebat jugalah. haha. rupanya ramai anak2 kita cicir dari segi teknologi. sayang sekali. apa guna duit kerajaan peruntukkan untuk perkara2 ini?

lepak2 di bilik, aku turun ke HS Cafe. tempat aku sentiasa berada ketika zaman belajar dulu. adik2 junior masih ada yang belum graduasi. lepak bersama mereka. terharu bila dikata aku tidak langsung berubah meski sudah bertukar status di U kami.

apa perlu bermegah semata perkara yang bodoh, aku bilang.

lepak2 lagi dan lagi. dalam jam 3 atau 4 aku sampai rumah. pok cham sudah ada. peperiksaan dia kata senang. baguslah. aku masuk dalam bilik mahu salin baju. sekali aku nampak ada toyol. kertas nota kecil. yang biasa dibawa masuk sembunyi2 dalam dewan periksa.

"pok cham!!!!!" aku jerit sekuat ati. pok cham dah lari2 dalam rumah. takut aku marah. kantoi meniru la tu. memang nak kena. fatin gelakkan saja. comel betul. macammana lah anak aku nanti ye. dapat perangai macam budak2 ni, mati aku.

aku memang cikgu2 bedah la.
:P

aku ingat nak beli barang ofis. barang2 asas macam alas kaki, mangkuk pinggan dll. fatin cakap pok arm mau lepak sama. tengok wayang. maka aku cadangkan kami jemput dia, kemudian ke tesco, kemudiannya tengok wayang. set.

sampai Klsentral (untuk menjemput pok arm), aku isap rokok di tepi jalan, seberang aku parking kelisa merah aku. tunggu2 dalam 15 minit, barulah pok arm muncul. entah kenapa, aku datang terus pada dia yang sedang menghulur tangan untuk bersalam. sedar2 kami berpeluk bertiga: aku, pok arm, pok cham. macam pasukan ragbi. siap gelak2 dan usikan2.

sebak sekali.

terima kasih pok arm kerana masih tetap dengan janji kamu. (futnot: rupa2nya selama ini pok arm dan pok cham ada membaca blog aku). dem. kantoi banyak ni dah.

maka dengarkan:

sayep sayang kamu pok cham, pok arm. apa yang sayep tulis di sini adalah suara hati di dalam sayep. jangan marah. jangan benci. jika ada tersinggung, mari kita diskusi lagi. kamu2 jangan lari dari sayep. kita sudah janji mau kawan sampai mati, kan?

kami masuk kereta, dan fatin tersenyum. entahlah. dua tig amenjak ini dia selalu berkata kami bertiga jauh kerana dia. disangkal berjuta kali pun dia takkan terima. bila kami bertiga sudah baik semula ini, jelas dialah yang terpaling bahagia.

aku pandu kereta ke tesco. beli itu dan ini. habis rm80. terus ke cineleisure untuk Enchanted. ada tempoh sejam setengah sebelum panggung dibuka untuk kami. sementara itu, seperti biasa kami ke karaoke jamban. nyanyi cuma 4 lagu.

selesai, suasana kami berempat kembali dingin. spesifiknya pok arm dan fatin. dalam panggung pun, ketika aku dan pok cham sibuk bergelak ketawa dengan jenaka2 bijak filem itu, fatin dan pok arm macam orang sewel. senyap. muka tak boleh blah. aduh. kenapa ni.

buat kool, fynn. jangan peduli.

selepas habis filem, terus hantar pok arm pulang. aku tertidur di belakang manakala pok cham sibuk berangan. fatin dan pok arm meluah perasaan dalam nada yang aku kira kelakar, tapi keras. jujur, tapi hangat. entah. aku dah tidur. sekali sekala terganggu tiduran ayam aku dengan gelak pok cham yang cuba merilekkan keadaan.

sedar2, mereka sudah singgah di kedai makan depan rumah pok arm. ok. layan. jam sudah pukul 3 pagi. esok pagi mesti bangkit jam 6. hebat betul aku. bagaimana ini. bolehlah.

bualan fatin dan arm aku mesti kata begitu mengagumkan. matang, tapi ada seloroh. pedas, tapi halus. tegas, tapi tidak menegangkan. sedikit2 permasalahan selesai.

aku sesekali melewatkan airmata ke pipi. aku tahu apa rasa fatin. kalaupun sue mahu menimbulkan kontroversi hubungan aku dan pok cham, dia harus tahu kami tidak langsung seperti dia dan pok arm.

aku dan pok cham lebih cenderung dibandingkan dengan fatin dan pok arm.
aku bukan perempuan ketiga. hello~

benar, aku paling rapat dengan pok cham, tapi keadaan tidak menyebelahi kami. maka biarkan sajalah. tidak perlu diiya-iyakan. biar kami yang mengerti. biarkan kami dengan dunia kami.

aku ada amy. ada prioriti lain seperti kerjaya. pok cham masih baru mahu bangkit dan bangun. haih. harap2 dia dapat kembali bekerja. pasti dia sudah terlalu serabut belajar semata, tiada gaji bulan2. perlukan masa. sabarlah. tidak perlu beriya. kami matang tentang hal ini. suka: tidak semesti bersatu.

ini bukan cerita sekolah menengah.

bualan fatin dan arm tamat jam 4 pagi. pok cham sudah awal2 masuk ke kereta. tidur. kami hantar pok arm ke apartment beliau (ketika itu semua sudah ok). perjalalanan pulang begitu sunyi. aku dan fatin bermain fikiran sendiri. kebarangkalian paling tinggi adalah tentang bualan tadi. tentang konsep cinta. tentang lelaki dan perempuan. tentang kehidupan.

sampai rumah jam 430 pagi. pok cham gegaskan diri untuk mandi. sakit kepala katanya. fatin sibuk mengemas itu ini. nak terus balik ke klang, serentak dengan aku ke U esok. aku pula, terus tidur dengan baju yang aku pakai buat berjalan. lantaklah. aku cuma ada dua jam untuk tidur. kejar masa!!!

malam tadi, aku tidur dengan berjuta persoalan di kepala.

haih......

5 comments:

Friendster Addict said...

selamat hepy dgn hidup.
best persahabatan seperti korang. aku respek sangat2.

friendship, something that can create peace, no matter what.

fynn jamal said...

persahabatan kami ni pertama kali sayep rasakan.
its hard work, man.
seriously.

FATENEDAN said...

ya,sy juga rasakan persahabatn yang ini terbaik dr yang sy ada sebelom ini..=)..kecy terdiri dr indidvidu yang unik dan berlainan karekter..aku sayang kalian..

Anonymous said...

HS Cafe.~*

rindu pulak dengan lasagna yang agak2 aneh tu. hhehehe

fynn jamal said...

oh.. and they still serve them lasagnas!
hahaha. bukan sedap mana pun, tapi lama2 layan gak...

i love babush.
gosh im a freak for carbs!!